Ako pôsobí zmena času na ľudský organizmus ? Kde sú korene tohto „trápenia“, ktoré dvakrát ročne všetci podstupujeme?

Za podporu zdieľaním vám ďakujeme

Nočné smeny v továrňach, služby v nemocniciach, bujaré večierky a v neposlednom rade zmeny zimného a letného času: to je len niekoľko príkladov toho, ako sa dnes ľudia snažia oklamať čas a zmeniť dobu, ktorá je vyhradená bdenia, alebo naopak spánku.

Prekvapivo však stále viac zisťujeme, že zatiaľ čo zmeniť „objektívne“ čas hodín a budíkov je relatívne ľahké, náš vnútorný čas daný prirodzeným biorytmom dokážeme ovplyvniť len veľmi ťažko. A cena, ktorú za také pokusy platíme, môže byť pomerne vysoká.

Prečo sa mení čas?

Ukážkovým príkladom zásahu do biorytmov človeka je zmena zimného a letného času, s ktorou sa viac či menej úspešne stretáva každý z nás. Našťastie posun času o hodinu nepredstavuje pre naše vnútorné hodiny výrazný šok a skôr či neskôr si naň zvykneme.

Kde sú ale korene tohto „trápenia“, ktoré dvakrát ročne všetci podstupujeme?

    – Zmena času spočíva v posunutí času o jednu hodinu dopredu v letnom období. Tak sa zabezpečí, že denné svetlo trvá dlhšie do večerných hodín.

– Zmena času bola prvýkrát navrhnutá v roku 1895 a autorom kontroverzného nápadu bol novozélandský entomológ a astronóm George Vernon Hudson. Ako vášnivý zberateľ hmyzu využíval k svojmu koníčku každú voľnú chvíľku po práci a denné svetlo trvajúce dlhšie do večerných hodín pre neho znamenalo možnosť venovať sa svojej vášni v letných dňoch o hodinu dlhšie.

– Okrem toho sa pri zavádzaní letného času argumentovalo tiež úsporou elektrickej energie, aj keď dnes je reálny efekt tohto opatrenia už veľmi sporný.

– V dnešnej dobe naopak pôsobí zmena času problémy v doprave, pri komunikácii medzi rôznymi krajinami alebo pri meraní času pomocou rôznych prístrojov a elektronických zariadení.


Ako pôsobí zmena času na ľudský organizmus ?

 

Veľa ľudí tvrdí, že prechody medzi zimným a letným časom ovplyvňujú ich vnútorné hodiny, spánok, náladu, alebo dokonca zdravotný stav. Objavila sa napríklad vedecká štúdia dávajúca do súvislosti zavedenie letného času a výskyt infarktu myokardu. A aj keď vinníkov je v tomto prípade pravdepodobne viac, jedna vec je jasná: zahrávať sa s nastavením vlastných biorytmov sa väčšinou nevypláca. Ak sa chceme vyhnúť zdravotným rizikám a od svojho organizmu požadujeme optimálne výkony, musíme si nastavenie svojich vnútorných hodín maximálne prispôsobiť. Rôzne skupiny vedcov po celom svete sa zaoberali vplyvom letného času na ľudské zdravie.

Aj keď ich nálezy sa občas rozchádzajú, v podstate zatiaľ stihli obviniť zmenu času z týchto negatívnych účinkov na náš organizmus:

– Ľudia si po zmene času sťažujú na bolesti hlavy, zmätenosť a vyššiu mieru stresu.

Prvé tri dni po jarnom prechode na letný čas je výrazne vyšší výskyt prípadov infarktu myokardu. Naopak pri jesennom prechode späť na zimný čas sa výskyt infarktov významne znižuje. Dôvodom je zrejme spánková deprivácia pri prechode na letný čas.

– Spomínaná spánková deprivácia podľa vedcov u niektorých ľudí pretrváva aj mnoho dní po uskutočnenej zmene času.

– Jedna vedecká štúdia našla súvislosť medzi zmenou času a častejším výskytom samovrážd. Podľa tejto štúdie dokonca aj malá zmena v biorytmoch môže citlivým jedincom poriadne zamávať s psychikou.

 

Naučte sa vnímať svoje biorytmy

 

Moderná doba nás zatiaľ nenaučila načúvať svojmu telu a jeho potrebám. Namiesto toho, aby sme s ním spolupracovali, ho často nútime k výkonom v čase, keď si žiada odpočinok, pomocou najrôznejších podporných prostriedkov. Pritom zvoľnenie životného tempa a sledovanie svojich vnútorných hodín nám môže priniesť nielen pevnejšie zdravie a duševnú pohodu, ale paradoxne i zlepšiť pracovnú výkonnosť. Čo by ste mali vedieť o svojich vnútorných hodinách:

Vnútorné hodiny človeka určujú, kedy je najvhodnejší čas pre pracovnú aktivitu, kedy pre spánok alebo pre príjem potravy. U každého človeka je nastavenie vnútorných hodín trochu iné. Nastavenie vnútorných hodín sa tiež môže do istej miery meniť s vekom.

– Náš biorytmus úzko súvisí tiež s príjmom potravy. Doba jedla by preto mala byť pravidelná a zhruba rovnaká každý deň.

Nerešpektovanie doby spánku a našich biorytmov často súvisí s obezitou. Je známe, že ľudia, ktorí spia menej ako šesť hodín alebo naopak viac ako deväť hodín denne, sú častejšie obézni. Rovnako tak ľudia, ktorí sa stravujú nepravidelne.

Devastujúci vplyv na náš prirodzený biorytmus má hlavne práca v noci (nočné smeny). Nočná práca by nemala trvať dlhodobo. Podľa niektorých štúdií existuje súvislosť medzi mnohoročnou prácou v noci a niektorými druhmi zhubných nádorov, napríklad rakovinou prsníka.

Ľuďom, ktorí majú problémy so zmenou zimného času na letný, odborníci odporúčajú zvýšenú fyzickú aktivitu. Rýchla chôdza alebo beh vraj stimuluje uvoľňovanie látky serotonínu v mozgu, ktorý pomáha posunúť vnútorné biologické hodin

– Ak máte v dôsledku zmeny času problémy so spánkom, nesnažte sa ich riešiť práškami na spanie, ktoré celú situáciu len zhoršia. Jedinou vhodnou voľbou sú v tomto ohľade „prirodzené“ lieky s obsahom hormónu melatonínu, ktorý sa normálne zvyšuje v čase, keď je telo pripravené na spánok.

Moderný človek už asi nikdy nebude vstávať s východom a líhať so západom slnka. Napriek tomu sa však môžeme naučiť rešpektovať svoje vnútorné hodiny a svoje prirodzené biorytmy využívať k nášmu prospechu. Preto budúcu zmenu času vezmite ako výzvu a naskočte na pravidelnú vlnu svojho biorytmu!

 

Zdroj http://www.timeanddate.com
About Ywet 205 Articles
Sme skvelá dlhoročná partia báb vo veku od 28-65 rokov. Každá z nás sa venuje niečomu inému - je medzi nami pedagogička, sociálna pracovníčka, diplomovaná zdravotná sestra, kaderníčka a stylistka a ja sa venujem podnikaniu. Po dlhom vyčerpávajúcom dni potrebujem relax a pre mňa je relaxom písanie.Tak sme dali dohromady svoje vedomosti a koníčky a vznikol Lifestylový magazín Dámska jazda. Budeme sprevádzať ženy ich každodennými starosťami a radosťami, prinášať novinky z oblasti módy a krásy, zdravia, prezradíme Vám tajomstvá harmonického rodinného života, niečo dobré si navaríme a upečie a hlavne sa zabavíme.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*