Zemiaky – čo o nich hovoria naše babičky?

Za podporu zdieľaním vám ďakujeme

Každodennou potravou, ktorá popri chlebe a mlieku prichádza na náš stôl, sú zemiaky. Zasluhujú si našu pozornosť, nielen preto, že sú šetrné k peňaženke, ale predovšetkým pre svoju výživovú a biologickú hodnotu.

Chutné, výživné a zdravé

Zemiaky sú dôležitým zdrojom škrobu, majú niečo vyše 20%. Preto nás tak dobre sýtia a sú výborným zdrojom svalovej a rastovej energie. Bielkoviny zemiakov (cca 2%) sú z rastlinných bielkovín najhodnotnejšie a predstihujú bielkoviny obilnín a strukovín. Vhodne sa dopĺňajú s bielkovinami živočíšnymi, najmä mliečnymi.

Prednosťou zemiakov je aj hodnotný obsah zásaditých nerastných látok, najmä draslíka. Pri ich zvýšenom používaní sa rovnako priaznivo vie uplatniť aj malý obsah železa. Zemiaky v zimných mesiacoch sú popri kyslej sudovej kapuste jedným z najdôležitejších zdrojov vitamínu C, ktorý sa v nich uchováva aj po účelnom uvarení.  1/2 kg zemiakov denne nás vie zásobiť takmer polovicou množstva vitamínu C, ktorý denne potrebujeme prijať.

Ako každá potravina rastlinného pôvodu, zemiaky obsahujú málo bielkovín a sú takmer bez tuku. Sú preto vhodné ako príkrm k mäsu. Dobrým doplnkom ich výživnej hodnoty je mlieko a maslo – hovoríme o čerstvom mlieku a kravskom masle. Sú pomerne ľahko stráviteľné a to aj v spojení s ťažšie stráviteľnými potravinami.

Naša slovenská ľudová kuchyňa sa vyznačuje mnohými chutnými zemiakovými jedlami. Zemiaky sú materiál pomerne lacný, vždy dostupný a pritom hodnotný. Dávajú nám možnosť upravovať z nich najrôznejšie pokrmy, polievky, príkrmy, samostatné jedlá, aj múčniky a pečivo.

Ako nepripraviť zemiaky o ich hodnotu?

Pri príprave všetkých jedál treba dbať, aby sme ich nevhodým spôsobom neochudobnili najmä o tie živiny, ktoré sú významné pre ich biologickú hodnotu. Zemiaky ako každá iná zelenina sa majú pripravovať čerstvé a čerstvo pripravené sa majú aj podávať.

Pri šúpaní a škrabaní zemiakov používame pomôcky z nehrdzavejúceho kovu, aby sme zabránili stratám vitamínu C. Odstránená šupka musí byť čo najtenšia, lebo práve vo vrstve priliehajúcej na šupku, sú nazhromaždené nerastné látky a vitamíny.

Najviac živín uchováme ak zemiaky varíme v šupke, v dostatočnom množstve vody alebo v pare. Voda by mala byť vriaca keď ich do nej vkladáme, aby sa nevarili príliš dlho – opäť by sme sa pripravili o drahocenné látky. Po uvarení ich ihneď scedíme a necháme 3-5 minút dôjsť pod parou. Scedenú vodu (okrem jarných mesiacov) nevylievame, ale toho istého dňa využijeme pri príprave polievky, omáčky alebo na podliatie mäsa.

Ako dodať zemiakom lepšiu chuť?

Chutnejšie budú ak do nich okrem soli pridáme trochu rasce (zelený petržlen, pažítka, kôpor…) Staré zemiaky na jar môžme variť s troškou octu, ktorý zmierni černanie a možno už potuchnutú chuť. Zemiaky je najlepšie skonzumovať ihneď po uvarení a neskladovať (ak už varené nepoužijeme, alebo ich varíme na druhý deň na knedle – uchovávame ich v chlade a šúpeme ich až pred použitím). Len na jar silne vyklíčené zemiaky varíme výlučne šúpané.

About Ywet 214 Articles
Sme skvelá dlhoročná partia báb vo veku od 28-65 rokov. Každá z nás sa venuje niečomu inému - je medzi nami pedagogička, sociálna pracovníčka, diplomovaná zdravotná sestra, kaderníčka a stylistka a ja sa venujem podnikaniu. Po dlhom vyčerpávajúcom dni potrebujem relax a pre mňa je relaxom písanie.Tak sme dali dohromady svoje vedomosti a koníčky a vznikol Lifestylový magazín Dámska jazda. Budeme sprevádzať ženy ich každodennými starosťami a radosťami, prinášať novinky z oblasti módy a krásy, zdravia, prezradíme Vám tajomstvá harmonického rodinného života, niečo dobré si navaríme a upečie a hlavne sa zabavíme.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*