9. týždeň tehotenstva – paže bábätka sa začínajú ohýbať v lakti

Páčil sa vám článok? Odmeňte autora zdieľaním :-)

pošli na vybrali.sme.sk

Minulý týždeň ste čítali 8.týždeň tehotenstva

Vaše bábätko

Gratulujeme! Embryo vo vašej maternici dostáva tento týždeň nové meno: plod!A tento plod vyzerá  ako ružový púčik. Chvostík už zmizol a teraz sa začína objavovať tvar tela, čiastočne vďaka predlžovaniu a narovnávanieu trupu.

V tomto týždni plod meria okolo 2,5 cm – čo je zhruba veľkosť štandardnej kancelárskej spinky. Toto obdobie je veľmi dôležité pre vývoj paží a nôh. Nohy sa predlžujú a začínajú rásť púčiky, z ktorých sa nakoniec vyvinú prsty. Medzitým rastú tiež paže a začínajú sa ohýbať v lakti.

Vytvára sa tiež základná štruktúra ruky! Jasne sa odlišujú prsty a palce; vyvíja sa takisto brušná dutina: sústavy ako pečeň, žlčník, slezina a nadobličky sa špecializujú.

Je to tiež obdobie pohybu! Vaše dieťatko sa začína energicky hýbať, pohybom dokonca reaguje na vonkajšie podnety z oblasti mimo vaše telo, ako napríklad na svetlo a hluk (tento pohyb však ešte nemôžete cítiť, k tomu dôjde až v druhom trimestri).

Vaše tehotenstvo

Teraz ste si už pravdepodobne všimla významných zmien na svojich prsiach. Zrejme sú plnšie, ťažšie a tiež môžu byť citlivejšie na dotyk. Aj keď sa vám budú prsia v priebehu tehotenstva ďalej zväčšovať, citlivosť spravidla do konca štvrtého mesiaca ustúpi.

Môžete tiež začať pozorovať malé biele hrbolčeky na dvorcoch prsných bradaviek (tmavo sfarbené oblasti okolo bradaviek) – tieto hrbolčeky sa nazývajú Montgomeryho žliazky, ktorých úlohou je produkovať maz, ktorý udržuje vaše bradavky počas dojčenia zvlhčené.

Ak ste pred otehotnením nešportovala, teraz je ideálny čas vybrať si bezpečnú telesnú aktivitu, ktorú môžete prevádzkovať po celý zvyšok svojho tehotenstva: plávanie, chôdza a joga sú skvelou voľbou.

Rad odborníkov považuje najmä plávanie za najlepšie cvičenie pre tehotné ženy. Plávanie má nielen veľmi pozitívny vplyv na kardiovaskulárny systém, je tiež šetrné k vašim kĺbom, ktoré sú počas tehotenstva náchylnejšie k zraneniam.

Hormón relaxínu takisto uvoľňuje väzy a kĺby, takže sa pri pôrode môže roztiahnuť panva. Mali by ste sa preto vyhýbať cvičenia, ktoré by vaše kĺby vystavovalo prílišnému zaťaženiu, napríklad drepom alebo hlbokým predklonom s natiahnutými rukami. Vhodné je doplniť stravu zvýšeným prísunom vitamínov a minerálov.

Rady odborníkov

Konzumácia syra predstavuje vynikajúci spôsob, ako si udržať správny pomer vápnika, snažte sa však v tehotenstve vyhýbať mäkkým syrom, ako je napr. Brie.

Mäkké syry môžu obsahovať baktériu zvanú listéria, ktorá by mohla byť pre vás a vaše dieťa nebezpečná,” hovorí odborníčka a registrovaná zdravotná sestra Margaret Comerfordová Fredove.

 

 

Pokračujte na 10.týždeň tehotenstva

Prevzaté z Pampers.cz

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.