Ako menopauzu zvládnuť s gráciou?

Menopauza je obdobie, keď ženám prestávajú vo vaječníkoch dozrievať vajíčka. K tomu dochádza medzi 45-55 rokom života, ale nástup prechodu sa môže u jednotlivých žien podstatne líšiť. Niektoré ženy znášajú príznaky menopauzy ( návaly krvi, nočné potenie, zmeny nálady a depresie…) veľmi ťažko. Pre iné zas prechod nepredstavuje také traumatické obdobie, pociťujú ho dokonca ako kladnú zmenu, ktorá ich život obohatí.

Niektoré príznaky sú dôsledkom kolísania hormonálnych hladín. Súčasné výskumy skúmajú hypotézu, podľa ktorej by rastlinné látky zvané fytoestrogény , mohli znižovať intenzitu návalov a ďalších príznakov prechodu. Fytoestrogény sa stavbou podobajú ľudskému hormónu estrogénu a nachádzajú sa v mnohých potravinách, v kapsuliach fytosóje a výhonkoch lucerny.

Aké sú riziká?

Narušením spomínanej hormonálnej hladiny sa zvyšuje riziko vzniku rôznych chorôb – od srdcových chorôb až po osteoporózu. Pri osteoporóze dochádza ku krehnutiu kostí, ktoré sa potom ľahko lámu. Hormonálnou terapiou možno rad nepríjemných príznakov odstrániť, tiež aj vznik osteoporózy a azda aj vzniku srdcových chorôb. Táto hormonálna liečba však musí byť dostatočne dlhá. K jej nevýhodám však patrí, že zvyšuje nebezpečenstvo vzniku rakoviny prsníka (tiež nevyhovuje všetkým ženám), preto radšej siahnite po prírodných preparátoch.

Menopauza a strava

V prechode môže pomôcť aj zmena skladby jedálnička. Je všeobecne známe.že po prechode klesá potreba železa – žena už nemenštruuje. telo však potrebuje oveľa viac vápnika, aby sa spomalila strata kostnej masy. Najlepším zdrojom vápnika sú zakysané mliečne výrobky a zelená listová zelenina. Na účinné vstrebávanie vápnika je potrebný dostatočný prísun vitamínu D – vhodným zdrojom sú olejnaté ryby ako makrely, sardinky, tuniak… nejedzte v tomto období surové otruby, lebo vstrebávanie vápnika spomaľujú. Obmedzte čierny čaj a kávu, ktoré podporujú jeho vylučovanie.

Mnoho žien v prechode priberá. Nadváha potom vedie k zvýšenej hladine cholesterolu a tak sa zvyšuje nebezpečenstvo srdcových chorôb. Svoju telesnú hmotnosť si udržíte v norme sebadisciplínou, čiže obmedzením nasýtených tukov a alkoholu.

Počas menopauzy tiež môže dochádzať k zníženiu celkovej imunity. Je vhodné dbať preto na dostatočný prísun surovej zeleniny, ovocia a v chrípkovom období odporúčame užívať prírodné liečivo L-lyzín podporujúce obranyschopnosť organizmu.

Jedzte veľa

  • zakysaných mliečnych výrobov a zelenej listovej zeleniny kvôli vápniku
  • olejnatých rýb kvôli vitamínu D

Vyhýbajte sa

  • nadmernej konzumácii kofeínu a alkoholu
  • obezite

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.