Bezlepková strava – niekomu prospeje, niekomu neuškodí

Páčil sa vám článok? Odmeňte autora zdieľaním :-)

pošli na vybrali.sme.sk

Módne trendy, ktorým mnohí z nás podliehajú sa netýkajú len oblečenia, ale aj jedál a výživových štýlov. Jednu dobu frčalo vegetariánstvo, potom sa na tanieroch objavila zdravá vegánska strava a najnovšie fandíme jedlám nízkosacharidovým a RAW a veľa ľudí prešlo dokonca na bezlepkové stravovanie.

Prečo práve “bez lepku”?

Väčšina štýlov hlása nielen efektívne chudnutie, ale predovšetkým pozitívny dopad na zdravie. Vplyv na zdravie sa zdá najdôležitejším efektom bezlepkovej diéty. Mnoho ľudí označuje múku za biely jed a prechádza medzi bezlepkárov a to bez konzultácie s lekárom. Je im údajne lepšie, ľahšie a cítia sa zdravšie. U niektorých je to opodstatnené, u niekoho vyslovene zbytočné.

Sú však takí, ktorým bezlepková strava skutočne zachraňuje zdravie. Sú to ľudia s celiakiou a alergiou alebo intoleranciou lepku.

Ostatní by sa k svojvoľnému vysadenia potravín s lepkom čiže gluténom mali uchyľovať opatrne. Predovšetkým preto, že vyšetrenie na celiakiu a intoleranciu lepku sa majú vykonávať pred nasadením bezlepkovej diéty.

Ak prídete k lekárovi a budete chcieť zistiť svoju reakciu na lepok a už niekoľko týždňov alebo mesiacov držíte túto diétu, máte smolu – nič sa nezistí.

Naozaj je lepok škodlivý?

Pravda je taká, že väčšine populácie neškodí. Respektíve neškodí tým bez alergií, intoleranciou a celiakiou, čo je určite viac než 80% populácie. Ako je teda možné, že bezlepková diéta pomáha aj tým bez potvrdených zdravotných ťažkostí?

Všetci jeme príliš veľa pečiva a výrobkov z múky. Navyše najrôznejšie lepkové “spojivá” sa pridávajú do mnohých priemyselne spracovaných potravín, údenín a polotovarov. Naše telá v kombinácii s hektickým životným štýlom potom také množstvo lepku nezvládajú dobre spracovať a zdravotné problémy sú na svete.

Niekedy stačí len znížiť množstvo

Ak sa nebudeme baviť o ľuďoch s potvrdenou celiakiou, alergiou alebo intoleranciou, stačí ostatným znížiť konzumáciu buchiet, pečiva a najrôznejších maškŕt. Variantom jedál sú obilné kaše a jedla obsahujúce ryžu, pohánku a pšeno. Samozrejme doplnené napríklad o hrozienka, oriešky, ovocie a tiež mäsom, vajíčkami, strukovinami, tofu a zeleninou. Ak všetko zavŕšime použitím vhodných tukov a za studena lisovaných olejov, budeme mať v jedálničku všetky prospešné živiny.

Tí, ktorí skutočne potrebujú striktnú bezlepkovú diétu, si k takejto strave zo základných potravín (kedy si musí vždy strážiť obsah gluténu vo všetkých kupovaných potravinách) môžu pridať špeciálne bezlepkové potraviny a napríklad aj bezlepkové pečivo a dezerty ako spestrenie jedálnička. Dobrou možnosťou je si tiež sami piecť z pohánkovej, amarantovej, kukuričnej, ryžovej alebo kokosovej múky.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.