Nevyvážený umelý prísun vitamínov a minerálov ako antioxidantov môže byť škodlivý

Antioxidanty bojujú proti baktériám a chránia organizmus pred voľnými radikálmi – látkami, ktoré sa tvoria v tele pri látkovej výmene. Určité faktory, napr. choroba, fajčenie, nadmerné vystavovanie sa vplyvom znečisteného prostredia alebo ultrafialovému žiareniu, prispievajú  intenzívnej tvorbe voľných radikálov.

Voľné radikály podnecujú zmeny, ktoré vedú k ukladaniu LDL cholesterolu v tepnách. Ak majú tieto nestabilné a potencionálne škodlivé, častice voľné pole pôsobnosti, vytvára sa v tele prostredie , ktoré napomáha vzniku srdcových chorôb a infarktu. Optimálna hladina antioxidančných vitamínov a minerálov nielenže zabraňuje zužovaniu tepien. S vysokou pravdepodobnosťou chráni aj DNA pred poškodením, ktoré by mohlo viesť k vzniku niektorých druhov rakoviny.

Ochrana pred chorobami

Na obmedzenie množstva radikálov potrebuje telo viac antioxidantov, ako si vie samo vyrobiť. Neutralizovať ich pomáhajú vitamíny E a C a betakarotén (rastlinná forma vitamínu A), rovnako aj niektoré minerálne látky ako selén (avokádo, ryby a morské živočíchy), meď (orechy, semienka, ryby a morské živočíchy) a zinok (ryby a morské živočíchy). Antioxidačné účinky majú aj bioflavonoidy, ktoré sa nachádzajú v niektorých druhoch zeleniny a ovocia, napr. v citrusoch a kvalitnom hroznovom víne.

Zásobárne antioxidantov na našom stole

Paradajky, marhule, mandle, lieskové orechy, slnečnicové semienka, kučeravá kapusta, červená paprika, mango, avokádo, treska, sleď, slávky, brokolica, mrkva, papája, špenát, slnečnicový, požltový a arašidový olej.

Umelý prísun vitamínov a minerálov však musí byť citlivo vyvážený. Treba mať na pamäti to, že aj dobrého priveľa škodí.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.